VOORLOPIGE UITSLAGEN VOOR PROVINCIALE
De Kempen, 21 maart 2019

Als er één ding is waar 'vriend en vijand' het over eens zijn is het wel dat dit de meest spannende verkiezingen voor Provinciale Staten van Noord-Brabant zijn geweest. We moeten wel heel ver terug in de geschiedenis gaan om aardverschuivingen mee te hebben gemaakt van deze omvang.

Als schrijver van deze tekst, een import Brabander sinds 1971, kan ik u melden dat ik het in elk geval nooit zo heb ervaren. IJzingwekkend... Maar we likken onze wonden en wondjes, feliciteren de winnaars (met name GroenLinks en Forum voor Democratie) en laten het vormen van een coalitie over aan bekwame koppen als die van Christophe van der Maat (lijsttrekker) van de VVD die -- en dat stemt me tevreden -- getalsmatig in Brabant niet hoefde in te leveren en de grootste partij is gebleven.

Maar let op: we hebben het wel over de voorlopige uitslagen; er kunnen hier en daar nog kleine addertjes onder het gras zitten die nietsvermoedend zomaar tevoorschijn kunnen komen!!

Dan nu de uitslagen:

Politieke partij

VVD
FvD
SP
PVV
PvdA
D66
GL
Overigen

Wat opvalt is dat niet alleen het aantal 'overige partijen' is toegenomen (in dit overzicht niet zichtbaar gemaakt) maar dat ook het totaal van de stemmen op die partijen tesamen is toegenomen. Een duidelijk beeld van versnippering, zonder dat ik daar een oordeel over heb.

Opvallend is ook dat de VVD in de Kempen redelijk stabiel is gebleven. Er valt hier en daar ongetwijfeld nog veel te analyseren.
STATENVERKIEZINGEN IN ONZE 4 KEMPENGEMEENTEN

Bergeijk

2019        2015             2019        2015             2019        2015             2019           2015

Bladel